A NAV-os online számla története a programozó szemével

Lassan-lassan kibontakozik – mint kőfaragómester keze alatt a remekmű – a NAV számla adatszolgáltatási rendszere.

A történet 2017 közepén indult, amikor megszületett a döntés – a számlázó programok a számlákat, az online pénztárgépekhez hasonlóan, küldjék be interneten a NAV rendszerébe. Akkor az volt a hiedelem, hogy minden számlának be kell kerülnie a NAV rendszerébe. Ma már látszik, hogy ez korán sincs így.

 

Egy évig tartó felkészülési idővel tervezett a NAV

 

Gyanítható, hogy a NAV vezetésében született egy korai döntés: el kell készíteni egy tesztrendszert, aminek célja, hogy a fejlesztők időben megismerkedhessenek az elvárásokkal. Okkal gondolhatjuk, hogy a NAV-on belül sokan bírálták ezt a döntést, de kellő erejük nem lévén a tiltakozás hatástalan maradt. Pedig az ötlet több okból is értelmetlen volt.

Az éles indulás időpontja 2018. július 1., azaz egy évre becsülték a felkészülési időt, ami megítélésünk szerint – a részletproblémák ismeretének hiányában – rendben levő lehet. A feladatot fel kell szeletelni, mint minden nagy rendszert. Elsőnek meg kell határozni a NAV, illetve a kormányzat célkitűzéseit. Amikor ez kialakul, azután kell odaadni a tervezőknek, hogy hozzák létre a rendszer. Ez nem pár ötlet összehordása. Meg kell határozni a kommunikációt, és annak hatásait az alrendszerekre és a felhasználókra.

Láthatóan az volt a fő szempont, hogy nagy tömegeket lehetőleg semmiképpen ne érintsen érzékenyen a rendelet.  A döntés az lett, hogy olyan rendszert kell építeni, ami a végfelhasználóknak nem jelent forgalmi költséget, valamint csak minimális adminisztrációs többletmunkával jár. Más szóval nem lehet elektronikus aláírás a rendszerben, mert az forgalmi költséggel jár.

 

Megszületett a Kobak

 

Vélelmezhetően belső nyomás hatására létrejött a Kobak rendszer, amiről mi, fejlesztők innen-onnan értesültünk, szépen regisztráltunk, és nézegettük, amit nézegetni lehetett: nem volt sok.

Kaptunk egy XSD-t (az adathordozó réteg leíró állománya, amely meghatározza, hogy mit milyen sorrendben és milyen típussal kell tartalmazzon majd az XML, amit be kell küldeni). Ezen kívül pedig volt egy teszt XML feltöltési lehetőség, ami nem csinált többet, vagy csak alig, amit a fejlesztő egy XSD validátorral is elvégezhetett.

A tesztfeltöltés alatt nem azt kell érteni, hogy online lehetett tesztelni, hanem az elkészített XML-t egy fájlba lementve lehetett beküldeni, azaz a tervezett online csatornának se híre, se hamva, de még csak terve sem volt látható.

Az idők során néha frissítésre is sor került, ami kissé megmozgatta az adatszerkezetet, így abba is hagytuk a kísérleteket, mert „hol van még karácsony” – ahogy ez az Indul a Bakterházban elhangzott. Karácsony eljött, el is múlt, és nekifogtunk, hogy most már komolyan vesszük a dolgot, nem hagyjuk a fejlesztés az utolsó pillanatra.

 

Zavarba ejtő meglepetés

 

2018. január 24-én még igazítottunk egyet, majd egy nappal később, amikor megint beléptünk a Kobak rendszerbe – még be lehetett lépni – a tesztelési lehetőség megszűnt. Némi keresgélés után találtunk rá az útra, amihez a NAV jótékonyan segített mert megírta, hogy a nav.gov.hu alatt hol található meg a továbbiakban a folytatás.

Ebbe a rendszerbe azonban az eddigi jelszóval nem lehetett belépni, ettől a naptól kezdve a múlt el lett törölve, és a fejlesztők előtt egy új világ nyílt, amit egy rövid ideig, a hirtelen váltás, valamint az eddig megszokott ismeretek hatására nem nagyon ismertünk fel.

Kissé megkésve kaptunk a kezdő lépésekhez elégséges tájékoztatást, ami mentén láthatóvá vált, hogy a mű ott a háttérben szinte elkészült, és vajmi kevés köze van ahhoz, amit egy fél évig immel-ámmal látni lehetett.

Világossá lett a kommunikációs modell, ami a REST lett. Megkaptuk az új sémákat (InvoiceApi és WADL, valamint az InvoiceData állományokat). Persze ezt is csak fokozatosan, lassacskán, mert kezdetben a WADL hiányzott, de ott volt a PDF, ami egy valóban részletes leírása a rendszernek.

 

Kiderült: teljesen új rendszert kell készíteni

 

Láthatóvá vált, hogy teljesen új rendszert kell készíteni, csak még hiányoztak a kapcsolóelemek. A legfontosabb: a teszt rendszer. Az események ezután felgyorsultak, mert pár nap múlva szépen kezdték feltölteni a Technikai Információk oldalt. Ma már a Technikai kérdések és válaszok rovat is rendszeresen frissül.

 

Tesztelés már csak élesben

 

Az olyan early bird alakoknak, mint mi nehezen esett le, hogy itt már nem tesztfelhasználókról beszélünk, hanem egy valós cég valós felelős vezetőjének, vagy meghatalmazottjának kell regisztrálni az új teszt felületen, és már nem lehet holmi tapsi-hapsi névvel és jelszóval ügyködni. A dolog komolyra fordult. A tesztrendszerben is csak valós cégek vehetnek rész.

Mi az, ami ebből látszik? A NAV IT-csapata hatalmas munkán van túl, és lassan az információs oldalak is életre kelnek.

(Folytatjuk.)

 

Köszönjük, ha megosztod! 🙂

További cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Hasznosnak talátad? Köszönjük, ha megosztod! :)