Üzemzavarok, technikai gondok az online számla beküldéskor?

Internetkapcsolat nélkül nem lehet majd számlázni az Online Számla bevezetése után? – kérdezte egy adózó szerkesztőségünktől.

Kérdés

Mi teendő, ha határértéket meghaladó számla kibocsátásakor nincs internetkapcsolat, mert

  • informatikai hiba történt a számlakibocsátó rendszerében,
  • pincében vagy világvégi helyen készül a számla,
  • vagy szolgáltatáskiesés van a területen?

Azaz kibocsátható-e az a számla, amelynek adatait még nem küldük be a NAV rendszerébe?

Válasz

Az online számla feltöltési kötelezettség és a számla kibocsátás két különálló folyamat.

A számla kibocsátását akkor sem lehet megakadályozni, ha a számla feltöltés bármely ok miatt nem történt meg. Ebben az esetben a feltöltést akadályozó tényezőt meg kell szüntetni, és ezt követően a számlázó programnak a feltöltési kötelezettséget teljesítenie kell.

Ha a számlakibocsátó rendszerének üzemzavara vagy az internet szolgáltatás elégtelensége miatt nem sikerült a beküldés, akkor az üzemzavar elhárulását követő 24 órán belül kell pótolni a bejelentést.

Ha az üzemzavar hosszabb ideig tart, mint 48 óra, akkor ezt az ide kattintva elérhető űrlapon jelezni kell a NAV felé legkésőbb a 48 óra leteltekor és az azt követő 24 órán belül manuálisan kell beküldeni az adatokat. Nagyon kell figyelni ilyenkor a 3 vagy 4 napos hosszúhétvégékre, hiszen ilyen extrém esetekben is maximum 72 óra áll rendelkezésre a pótlásra.

Ha a NAV Online Számla rendszerében van a hiba, akkor szintén 24 óra áll rendelkezésre az adatbeküldés pótlására.

Mi nem tekinthető üzemzavarnak? Mikor várja el az azonnal beküldést a NAV?

„Nincs térerő a pincében.” Nem tekinthető üzemzavarnak, ha például a mobilinternet szolgáltatás átmenetileg szünetel, mert nincs elérhető torony vételkörzetben. Ezesetben amint a berendezés vételkörzetbe érkezik, az online számla feltöltést haladéktalanul meg kell kezdeni, tehát a számítógépet ilyenkor bekapcsolva kell hagyni.

„De nincs internet azon a gépen.” Nem tekinthető jogszabály szerinti teljesítésnek, ha a berendezés önmagában nem képes a számla feltöltésre, a számlázó programnak internetkapcsolattal kell rendelkeznie, és ennek folyamatos működésének feltételeit az adóalanynak kell biztosítania, azaz rendelkeznie kell érvényes szerződéssel, illetve olyan mobil internet csomaggal, amely biztosítja az online számla feltöltést (nem fogyhat el menet közben).

„Majd este feltöltöm, ha hazaértem.” Nem tekinthető jogszabály szerinti teljesítésnek, ha a számlázó program egy dokkoló egység közbeiktatásával kezdi meg a számla feltöltést egy későbbi időpontban.

Feladatok: mire kell figyelniük a jogkövető vállalkozásoknak?

  • A számlakibocsátóknak kötelességük biztosítani az internetkapcsolatot minden olyan eszközre, amelyről határérték feletti számlát állítanak ki, legalább a számlázás idejére.
  • Figyelniük kell arra, hogy sikertelen adatbeküldés esetén azonnal gondoskodjanak az esetleges üzemzavarelhárításról, illetve a határidőn belüli pótlásról.


A navxml.hu – Online Számla Tudásbázis április 11-i fórumán Czöndör Szabolcs (NAV) segítségével kerestünk válaszokat az Online Számla bevezetésével kapcsolatban felmerült kérdésekre. A cikk a fórumon elhangzottak alapján készült.  A cikkben szereplőket a tőlünk telhető legnagyobb alapossággal írtuk a 2018. április 12-én rendelkezésre álló információk szerint, de a benne foglaltakért felelősséget nem vállalunk.

Kérdése van? Írjon a szerkesztoseg@navxml.hu címre.

Köszönjük, ha megosztod! 🙂

További cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Hasznosnak talátad? Köszönjük, ha megosztod! :)