Valóban elkészíthető az áfabevallás a NAV Online Számla rendszerével?
Az új adótörvény-tervezetek benyújtásával látott napvilágot a hír: a NAV hamarosan már a vállalkozások áfabevallását is maga készíti el – no persze legalábbis csak egy tervezet nyújt a vállalkozásoknak a jövőre kibővített online számla rendszer adatai alapján.
A címben feltett kérdésre az egyszerű válasz: elkészíthető. A kérdés nem ez, hanem az, hogy milyen lesz a minősége. A felelősség nem a NAV-é lesz, hanem a vállalkozót, vagy a könyvelővel kötött szerződés szerint a könyvelőt fogja terhelni.
A piac ki nem mondott elvárása, hogy a könyvelőprogram csak lekéri az ügyfélnek küldött szállító számlákat, kis kontírozás, és kész.
De mihez kezd az emberi hibákkal az online számla rendszerből előálló áfabevallás-tervezet?
- Tegyük fel, hogy a NAV adatbázisában van egy számla, amit a vevő hibásnak tekint, meg kívánja reklamálni, mert a teljesítés hibás. Mit tesz a könyvelő? A számlát letöltötte, lekönyveli.
- Tegyük fel, hogy egy számlázóprogram hibás, általában jól, és jó adatokkal tölti fel a számlát a NAV rendszerébe, de pár hónap múlva fény derül a hibára. A számla a számlázóprogramban hibátlan, nem kell javítani. Tennivaló: számla érvénytelenítés, újra beküldés – immár helyesen. Mit tesz majd a könyvelő? Észreveszi? Mikor veszi észre? Hiba úgy is keletkezhet, hogy a számlázóprogram valamely hiba miatt nem küld be számlákat, majd erre pár hónap múlva fény derül. Mit szól majd ehhez a vállalkozó?
A veszélyes helyzeteket tovább sorolhatnánk hosszan.
A címben feltett kérdésre tehát a hosszabb válaszom, hogy az áfabevallás tervezet automatikus elkészíthető, ha nincs benne olyan számla, amelynek valamely eleme módosítja a levonható adót, a vállalkozó csak belföldi személyeknek bocsát ki számlát, nincs közösségi vagy export beszerzése, és hibás számlákkal sem kell számolnia.
Csiba András,
a Navxlm.hu főszerkesztője